Jacqueline Louz
De natuur is de grootste inspiratiebron voor mijn beelden. Ik werk met klei, hout en steen en soms combineer ik verschillende materialen. Bij houten en stenen beelden bepaalt de oorspronkelijke vorm van het materiaal het resultaat. Ik zie dan voor me wat voor beeld ik wil gaan maken uit het ruwe materiaal.
Boomresten krijgen een tweede leven als houtsculptuur.
Ruwe stenen veranderen in glad gepolijste beelden.
Van klei maak ik vrouwenfiguren, gebruiksvoorwerpen en abstracte beelden.
Als het past in het geheel integreer ik verschillende materialen in één beeld.
Als u belangstelling heeft in mijn werk kunt u vrijblijvend contact opnemen. Ik werk vrij en in opdracht.
Met de natuur als inspiratiebron ontstaan de organische vormen die kenmerkend zijn voor mijn werk. Mijn behoefte aan afwisseling en een combinatie van leergierigheid, nieuwsgierigheid, mezelf steeds opnieuw uitvinden en ontwikkelen, komt tot uiting in het gebruik van verschillende materialen zoals: klei,(gevonden) hout, steen, papier en textiel.
Als het past combineer ik deze technieken (mixed media).
Ik heb jaren zowel met klei als met hout gewerkt. Bij het ontstaan van mijn houtsculpturen is het ontwerp van Moeder Natuur mijn leidraad terwijl bij het werken met klei het werkstuk van begin tot het eind helemaal uit mezelf moet komen.
De eerste objecten die ik maakte van klei waren vazen en schalen en langzamerhand ging ik vrouwenfiguren maken, een thema dat ook in alle andere disciplines steeds terugkeert in de vorm van portretten, bustes en torso’s.
In het hout wat ik tijdens wandelingen vind zie ik vaak vrouwenfiguren, die door anderen pas als zodanig worden herkend als ik ze daarop attendeer. Soms maak ik een houtvondst waarin ik een buste herken (voor mijn gevoel) compleet door er een vrouwenportret van klei aan toe te voegen.
Momenteel werk ik voornamelijk met steen en papier en herhaalt de geschiedenis zich.
Bij het kiezen van een steen gaat mijn aandacht uit naar de uitstraling van het materiaal. Spreekt het me aan, hoe is de kleur, hoe voelt het aan, kan ik me een voorstelling maken van hoe het zal worden, is het hard, is het zacht en ik volg de steen. Ik vind het altijd weer spannend om eraan te beginnen en ben ik elke keer weer verrast als de grove steen waar ik aan begon, onder mijn handen is veranderd in een aaibaar beeld.
Omdat er door de Corona uitbraak allerlei activiteiten werden afgelast, had ik ineens de tijd en de rust om eindelijk te gaan experimenteren met papier.
Papier geeft veel vrijheid en mogelijkheden en is voor mij een uitdaging om mijn fantasie er op los te laten met de bedoeling papierkunst te maken.
Het grote voordeel vind ik de toegankelijkheid en de lichtheid van het materiaal waardoor het makkelijker te verplaatsen is dan klei, hout of steen.
Mijn eerste werkstukken van papier zijn als vanzelfsprekend, vrouwenfiguren die ik combineer met textiel en andere materialen die voorhanden zijn.